Mobiltelefoner og deres håndtering i skolen er jævnlig til debat i medierne - undersøgelser og interviews peger kraftigt på, at mobiler er problematiske ift. læring i skolen - børn bliver tit unødig forstyrrede af sms'er m.m.
Princippet er udarbejdet, for at styrke og støtte op om den faglige - og sociale læring.
Princip vedr. håndtering af mobiltelefoner i skoletiden
Skolens opgave er at sørge for, at eleverne lærer så meget de kan i alle lektioner. Derfor vil vi styre brugen af telefoner, så de bruges i undervisningen, hvor det pædagogisk er på sin plads, og samtidig begrænse brugen af dem, hvor de forhindrer boglig -, eller social læring.
Udmøntningen af princip vedr. håndtering af mobiltelefoner på Firhøjskolen
- I 0. til og med 9. klasse indsamles telefonerne i starten af dagen og bliver låst ind i et skab. Efter sidste lektion bliver de delt ud igen. Læreren/pædagogen kan dispensere, hvis faglige, eller personlige grunde gør det nødvendig.
Udmøntningen af princippet i SFOen:
- I SFO 1 må børnene kun anvende private telefoner og tablet når det er aftalt med de voksne. Der er mulighed for at få låst dem inde i SFO tiden.
- I SFO 2 må børnene gerne bruge private telefoner og tablets. De ansatte kan begrænse brugen af dem, hvis det er nødvendigt.
Ovenstående princip træder i kraft pr. 01. marts 2018 og evalueres efter et år.
https://www.folkeskolen.dk/571106/tag-magten-over-elevernes-mobil--for-laeringens-skyld