Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Politik for social trivsel på Firhøjskolen

Formål

Formålet med trivselspolitikken og anti-mobbestrategien er, at vi sikrer at alle, der bruger skolen (elever, forældre og medarbejdere), opnår bedst mulig social trivsel og personlig udvikling. En forudsætning for god social trivsel er, at alle tager aktivt del i opgaven.

Mål
Vores mål er, at alle elever på Firhøjskolen trives, og at vi mindst ligger på niveau i forhold til landsdækkende trivselsundersøgelser.

Vores delmål for Firhøjskolen er at:
• skabe et godt sted at være, det bedste sted at lære
• skabe udvikling for den enkelte elev
• skabe livsduelige og robuste mennesker med stærke sociale kompetencer
• skabe et miljø med fokus på dannelse, gensidig respekt og dialog
• skabe et miljø med nultolerance overfor mobning

Uddybning:
I nedenstående uddybes vores målsætning med udgangspunkt i skolens fokusområder. Uddybningerne er ikke en facitliste for god trivsel, men skal læses som eksempler på nogle af de værdier og handlinger vi prioriterer på skolen.

Et godt sted at være, det bedste sted at lære
Tryghed er en forudsætning for læring og trivsel. For at gøre overgangen fra børnehave til skole tryg, inviteres børnene i børnehaverne til flere førskolearrangementer, med deltagelse af børnehavepædagoger, forældre og skolens personale.

På Firhøjskolen prioriterer vi, at pædagoger deltager i skoledagen eller forestår undervisning og understøttende undervisning i indskolingen og på mellemtrinnet. Deltagelsen skaber trygge rammer og sammenhæng for børnene fra skole til SFO.

I løbet af skoleåret samarbejdes der på tværs af klassetrin for at skabe tryghed og kendskab til hinanden. Årligt afholdes der en trivselsdag på skolen, hvor eleverne arbejder og bliver fortrolige med skolens trivselspolitik. 

Udvikling af den enkelte elev
For at skabe rum for alle elever, er der på Firhøjskolen ansat en ressourcepædagog, som kan støtte op om elever med særlige behov eller elever, som har brug for ekstra opmærksomhed i en svær situation. På skolen har vi indrettet et særligt lokale, hvor ressourcepædagog og elever mødes. Vi kalder det for ”Hjerterummet”.

Elever med dysleksi (ordblindhed) får tilbudt specielle kurser, hjælpemidler mv., der er medvirkende til at eleverne kan indgå i undervisningen på lige fod med deres kammerater.

Vi arbejder ud fra principperne i synlig læring. Synlig læring tager udgangspunkt i, at alle børn kan lære mere.  Gennem synlighed og klare mål i undervisningen øges den enkelte elevs motivation samt udbytte af undervisningen.
 
Vi prioriterer brugen af elektroniske hjælpemidler og undervisningsmaterialer. Fortrolighed og rutine i anvendelse af online-programmer og elektroniske hjælpemidler er en færdighed, som bl.a. skal bruges til afgangsprøverne. Elektronisk undervisningsmateriale er med til at understøtte differentieret undervisning og den enkelte elevs faglige udvikling.


Livsduelige og robuste mennesker med stærke sociale kompetencer
For at kunne begå sig udenfor Firhøjskolens trygge rammer, er det vigtigt at eleverne får styrket deres sociale kompetencer og lærer at agere i samspil med andre mennesker. Dette sker ved at inddrage andre undervisningsformer som f.eks. åben skole, coaching og udeskole.
Vi har fokus på at uddanne livsduelige og robuste unge mennesker, som er klædt på til at fortsætte en uddannelse efter folkeskolen.

Dannelse, gensidig respekt og dialog
Tal pænt og opfør dig ordentligt overfor andre, er almen dannelse og er nogle af skolens primære værdier.

Undervisningsmaterialet "Perspekt" anvendes på skolen. Dette undervisningsmateriale understøtter eleverne i at udvikle sig til selvstændige individer, der er i stand til at træffe hensigtsmæssige beslutninger, at tage hensyn til andre og respektere indbyrdes forskellighed.
Mary fondens "Fri for Mobberi" anvendes særligt i de små klasser.
Aula bruges til gensidig dialog mellem skole og hjem.
Via Aula skal forældre holde sig orienteret, vise interesse, støtte op og tale positivt om skolens aktiviteter og ansatte. Det giver tryghed for barnet, når det føler at hjemmet bakker op om deres hverdag i skolen.
Via Aula informerer skolens ansatte om hvad der sker på skolen og i klasserne, så forældrene aktivt kan indgå i en positiv dialog med børnene om deres skoledag.
Sker der store forandringer i barnets liv, informeres skolen, så skolen kan agere ud fra den pågældende situation og hjælpe barnet.
                    


Retningslinjer:
I nedestående kan du læse, hvad vi forventer af dig i den rolle du varetager, for at sikre den gode trivsel på Firhøjskolen.

God trivsel er et fælles ansvar!
Gensidige forventninger:

Målsætning Elev Forælder Lærer/pædagog Ledelse
Et godt sted at være, det bedste sted at lære Deltage i udarbejdelse af tydelige klasseregler i samarbejde med lærer og overholde disse.
Tjekke skema-ændringer,
arrangementer, hjemmeopgaver.
 
Kende skolens - og klassens regler og være loyale over for dem. Udarbejde tydelige klasseregler i samarbejde med eleverne og være loyale overfor dem. Ansvar for at de overordnede ordensregler og principper på skolen udfærdiges og efterleves.
Udvikling af den enkelte elev Tage ansvar for egen læring.
Deltage aktivt i undervisning.
Sætte sig ind i brugen af elektroniske hjælpemidler og anvende dem i undervisningen.
 
Spørge ind til hjemmeopgaver og skoledagen.
Læse med barnet og hjælpe hvor der er behov.
Sætte sig ind i brugen af elektroniske hjælpemidler.
 
Skabe et inspirerende læringsmiljø.
Variere lærings -metoderne.
Tilpasse undervisning til den enkelte elev.
 
Sikre at pædagogisk personale arbejder ud fra skolens valgte metoder.
Sikre at pædagogisk personale udvikles fagligt.
Sikre et læringsmiljø med plads til alle.
 
Livsduelige og robuste mennesker med stærke sociale kompetencer Være åben for andres behov. 
Lære at vente "på tur”.
Lære at indgå i fælles spilleregler.
 
Støtte op om legeaftaler / legegrupper.
Forberede barnet på at tackle udfordringer.
 
Styrke relationer.
Inddrage andre undervisningsformer og miljøer.
Inddrage samfundsrelevante emner i undervisningen.
Anvende undervisningsmateriale der styrker barnets sociale kompetencer
 
Styrke relationer.
Sikre brugen af andre undervisningsformer og miljøer.
 
Dannelse, gensidig respekt og dialog Tale og skrive pænt samt opføre sig ordentligt og respektfuldt over for andre.
Bakke op/deltage i elevråd.
 
Tale og skrive pænt
Omtale skolen positivt mens dit barn hører på, og kontakte skolen ved kritik eller spørgsmål.
Holde sig orienteret på Aula og følge op.
Bakke op/deltage i skolearrangementer herunder forældre-møder/ forældreråd / skolebestyrelse.
 
Tale og skrive pænt.
Omtale skolen positivt.
Holde forældrene orienterede via Aula.
Bakke op om tiltag som elevråd/forældreråd/
Skolebestyrelse arrangerer.
 
Tale og skrive pænt.
Kommunikere via Aula.
Bakke op om tiltag som elevråd/forældreråd/
skolebestyrelses-arrangerer.
 
Nultolerance overfor mobning

Reagere på mobning. Inddrage en voksen hvis man oplever et barn mobbes.

 

Have ansvar for at reagere hvis barnet ikke trives.
Indlede dialog så tidligt som muligt med relevante parter.
 
Have ansvar for at reagere og handle på mobning og henvendelser.
Indlede dialog så tidligt som muligt med relevante parter.
Udarbejde handleplan ved behov.
 
Have ansvar for at reagere på mobning og henvendelser.
Indlede dialog så tidligt som muligt med relevante parter.
Iværksætte handleplan i grove tilfælde.
Tilse at handleplan iværksættes og ved behov indgå i handleplanen.
 

Vedtaget på Med-møde og skolebestyrelsesmøde december 2019