Princip for behandling af klager fra forældre på Firhøjskolen

Hvis skolebestyrelsesmedlemmer modtager klager over enkeltpersoner ved skolen, er det deres pligt indledningsvis at underrette klageren om den mest hensigtsmæssige procedure.
Det mest hensigtsmæssige er, at klageren drøfter sagen med den person, som klagen vedrører. Er klageren af en eller anden grund ude af stand til dette eller føler klageren ikke, at problemet løses tilfredsstillende, bør klageren henvende sig til skolens leder. Skolens leder vil derefter gå i dialog (partshøring) med den ansatte ved skolen og klageren.
Bliver problemet stadig ikke løst tilfredsstillende, kan klageren anmode skolebestyrelsen om at indhente en redegørelse fra skolelederen om hele sagens substans og dens løsningsmuligheder.
Derudover har klageren mulighed for at rette klagen til børne- og ungeafdelingen.
Uenigheder mellem skolens ansatte og forældre er udelukkende en voksensag, hvilket betyder at elever på ingen måde må/kan stilles til regnskab eller konfronteres med forældres klager. Elever skal holdes neutrale i alle klager.
Vedrører klagen en mobbesag, se da Antimobbestrategi.
Hvis en forælder henvender sig, kan en klage ikke behandles anonymt.

Behandlet på skolebestyrelsesmøde d. 4. november 2019.