Overgang fra børnehave til skole

Årshjul for den gode overgang fra dagtilbud til skole

Målgruppe:

Kommende børnehaveklasseelever, deres forældre samt skole og daginstitutioner.

September

Den gode skolestart

Børnehaveklasseleder besøger Snertinge Børnehus  d. 15. september 2022

November  Brev til forældre om indskrivning i skolen.

Indskrivning til børnehaveklassen/SFO der foregår elektronisk. Forældre i målgruppen får brev herom fra skolen.

Ultimo februar  får forældrene invitation i e-boks til førskoleeftermiddagene.

Ultimo februar - brev til elever, der er indskrevet på Firhøjskolen.

Marts

10. marts Børnehaveklasseleder besøger børnehave og lærer kommende børnehaveklassebørn at kende.

Første førskoleeftermiddag 21. marts  kl. 16.00 – 18.00 i aulaen for kommende børnehaveklasseelever og deres forældre.

Deltagere fra skolen: Børnehaveklasseleder, en SFO-pædagog, viceskoleleder og skoleleder, skolebestyrelsesmedlem.

Børnene går med børnehaveklasseleder og en SFO-pædagog ud på skolen for at lave en eller flere pædagogiske aktiviteter.

Skoleleder, viceskoleleder holder et mindre oplæg for forældrene om de overordnede linjer for skolen, gensidige forventninger og skolefritidsordningen, samt giver forældrene en rundvisning på skolen og i fritidsordningen.

Skolebestyrelsesmedlem fortæller om gensidige forventninger.

Anden førskoleeftermiddag 25. april  kl. 16.00 – 18.00 i børnehaveklassen for kommende børnehaveklasseelever og deres forældre i børnehaveklassen.

Deltagere fra skolen: Børnehaveklasseleder, SFO-pædagog og viceskoleleder.

SFO tager børnene med i SFO/skolen til en eller flere pædagogiske aktiviteter. Børnehaveklasselederen holder et mindre oplæg for forældrene, hvor der orienteres om børnehaveklassen og dens indhold, herunder læsning, matematik, tests,  musisk/kreative aktiviteter, samt udeaktiviteter.

Vi slutter af i SFOén.

Maj

Aktivitetsdag på Firhøjskolen  11. maj kl. 09:00-11:30

Kommende børnehaveklassebørn og nuværende børnehaveklassebørn deltager. Dagen starter i Gymnastiksalen med musik og sang. Efterfølgende er der bevægelsesaktiviteter på tværs af skole/børnehaver på forskellige stationer. Dagen slutter med spisning af madpakker.

Besøgsdag på Firhøjskolen. 25. maj kl. 09:00-11:30.

Her deltager børnehaveklasseleder, skolepædagog og børnehavepædagog. Børnene prøver denne dag at gå i børnehaveklasse.

Juni 2022

Besøgsdag d. 9. juni kl. 09.00–11.30 i SFO.

Her deltager børnehavepædagoger og skolepædagoger.

Ultimo juni udsendes info-brev til forældrene om første skoledag.

August

En god start i SFO: Kaffe mv. kl. 10:00 i SFO for nye forældre og børn. En til to voksne er sammen med børnene i SFO-tiden den første tid, indtil børnene er trygge.

Første skoledag.

09:00 - 11.30.

Deltagere: børnehaveklasseleder og SFO-pædagog, Skoleleder og viceskoleleder.

Alle elever og forældre mødes i gymnastiksalen, hvor der bydes velkommen og alle går derefter til børnehaveklassen.

"Velkommen i skole" arrangement for forældrene. Her gives informationer om skolestart.  I løbet af dagen er der aktivitet for forældre og børn med blandt andet o-løb på skolen.

Ultimo august:

Forældre/børn arrangement  grillaften på det grønne, fællesspisning, børneaktivitetslege,  mv.

Børnehaveklasseleder informerer forældrene om opstart, trivselsarrangementer mv. i klassen.

September

Børnehaveklasseeleverne besøger børnehave. Bh. Klasseleder kontakter børnehaven.

Skole/hjemsamtaler