Lektiepolitik for Firhøjskolen

Formålet med lektier er:

• at styrke indlæringen
  • at indarbejde gode arbejdsvaner
  • at forberede det videre arbejde i klassen
  • at støtte elevernes selvstændige arbejde

Lektier kan dreje sig om:

• at træne færdigheder f.eks. at øve tabeller, læsning, stavemåder og ord på fremmedsprog
  • at afslutte påbegyndt arbejde f.eks. at færdiggøre det, som man ikke har nået i skoletiden
  • at indhente noget forsømt

Sværhedsgraden og mængden af lektier er differentieret og tager udgangspunkt i det enkelte barn, f.eks. ved aftaler mellem det enkelte barn og den enkelte lærer.

Ugeplaner:
I indskolingen og på mellemtrinnet laves ugeplan for den enkelte klasse, hvor generelle lektier for klassen fremgår. I udskolingen skrives lektier/hjemmeopgaver mv. løbende ind i aktuel kommunikationsplatform, så barn og forældre kan følge med og få et overblik over hjemmearbejde og lektier.
De enkelte klasseteam beslutter retningslinjerne for klassens lektier og hjemmearbejde.

Forventninger til forældrene:
Skolen forventer, at forældrene støtter op om lektielæsningen ved:

• at huske barnet på, at der skal laves lektier og spørge ind til skolearbejdet
  • at skabe rammer for lektielæsning f.eks. et fast tidspunkt og en fast plads, hvor der laves lektier
  • at kontakte pågældende lærer, hvis barnet oplever udfordringer med lektierne
  • at støtte barnet i at det kan deltage aktivt og velforberedt i undervisningen.

Vedtaget i MED-udvalg og Skolebestyrelsen september 2019