Formål:
Kommunikationspolitikken beskriver, hvordan kommunikation mellem skole og hjem bør foregå.
Mål:
Målet er en klar forventningsafstemning til kommunikation mellem skole og hjem for at sikre den ”gode dialog” og samarbejde for der igennem at øge trivsel og læring for eleverne.
Uddybning:
Al kommunikation skal foregå i et ordentligt sprog med respekt for modtageren. Det er naturligvis gældende for alle parter (elever, ansatte og forældre). Kommunikationen mellem de voksne parter må aldrig gå gennem eleven eller andre, men direkte mellem de kommunikerende parter.
Den primære kommunikation mellem skole og hjem foregår via Aula. For akutte situationer, bekymringer eller komplekse sager anbefales det at kommunikationen fortages over telefon. Kan sagen ikke løses over telefonen, kan der aftales en samtale på skolen.
Aula er til:
Orientering - brug opslagstavlen
Korte beskeder – brug beskeder
Sygemeldinger/raskmeldinger.
Anmodning om fritagelse fra undervisning
Telefonen er til:
Akutte situationer
Bekymringer
Komplekse sager
Samtale på skolen er til:
Konfliktløsning
Handleplaner
Evaluering
Forældremøder og skole/hjemsamtalen er også en del af kommunikation mellem skole og hjem. Sproget til disse møder forventes ligeledes at være ordentligt og med respekt for modtagerne.
Sociale medier:
Skolen kommunikerer via sociale medier f.eks. skolens Facebook side. Denne kommunikation er af informativ karakter og en mulighed for at give så mange interessenter information om hvad der sker på skolen i nuet. Information på sociale medier må aldrig have budskab, som skal nå ud til alle skolens bruger, da ikke alle interessenter er på de sociale medier.
Telefon:
Skolens kontor kan kontaktes på nummer: 59535175 i kontorets åbningstid (se hjemmeside). På kontoret kan man lægge en besked, hvis man har brug for hurtigt/akut at komme i kontakt med en lærer.
Lærerne har ikke arbejdstelefoner og kan som udgangspunkt ikke kontaktes direkte over telefonen.
Kontaktinformationer:
Orienterer skolen hurtigste muligt, hvis der ændres i de kontaktoplysninger, som er oplyst til skolen.
Retningslinjer:
I nedenstående kan du læse, hvad vi forventer af dig i den rolle du varetager, for at sikre en god kommunikation på Firhøjskolen.
Elev | Forældre | Lærer/pædagog | Skolebestyrelsen | Ledelse | |
---|---|---|---|---|---|
Aula generelt | Læse/skrive beskeder | Læse/skrive beskeder | Læse/skrive beskeder | Læse beskeder. | Læse/skrive beskeder |
Kontroller Aula for beskeder | Dagligt | Dagligt | Dagligt | Dagligt | Dagligt |
Svartider | 5 hverdag, men gerne oftere | 5 hverdag, men gerne oftere | 5 hverdage iht. Forvaltningsloven. Det bestræbes at gøre svartiden, så kort som muligt. Er det ikke muligt at svare inden for 5 dage, sendes en besked ud om hvornår svar kan forventes. | Svar fra skolebestyrelsen (SKB) gives efter først kommende SKB møde | 5 hverdage iht. Forvaltningsloven. Det bestræbes at gøre svartiden, så kort som muligt. Er det ikke muligt at svare inden for 5 dage, sendes en besked ud om hvornår svar kan forventes. |
Opringning | Kan ikke kontaktes på privat mobil i timerne, se evt. princip for mobil- telefoner. | Må forvente at en evt. opringning fra skolen vil foregå i løbet af lærens arbejdsdag fra 8 til 15 | Kan ikke kontaktes på telefon i timerne. | Kan kontaktes i deres fritid. Telefon nummer fremgår af Firhøjskolens hjemmeside | Kan kontaktes i igennem skolens kontor. |
Akut behov for kontakt | Ring til kontoret og de finder eleven | Skolen kontakter på de numre som er opgivet til skolen | Kontakter på de numre som er opgivet til skolen | Kontakter på de numre som er opgivet til skolen |