Princip for undervisningens organisering på Firhøjskolen

Elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin:
Elevernes timetal følger de udstukne rammer fra Kalundborg kommune.

Skoledagens længde:
Alle elever påbegynder undervisningen kl. 8.
Det tilstræbes at længden på skoledagen tilpasse bustiderne, så eleverne får mindst mulig ventetid.
Skoledagen opdeles for nuværende i undervisningsmo¬duler.
Fagene idræt, billed¬kunst, håndværk og design, na¬tur og teknologi samt valgfagene og en del af timerne i dansk, naturvidenskabelige fag og kultur fag skema¬læg¬ges almin¬deligvis som dobbelttimer.
De fleste andre fag, der kun tildeles 1 lektion pr. uge, læses i reglen af klasse¬læreren eller en anden lærer med mange timer i klas¬sen, og kan derfor med fordel samles i perio¬der med flere timer pr. uge. Det tilstræbes at fagene læses af lærere med linjefag.

Timefordeling:
Ved udarbejdelse af timefordelingsplanen tages ud¬gangspunkt i ministeriets vejledende plan.
Justeringer vil imidlertid blive foretaget under hen¬syntagen til sociale forhold samt elevtallet i klasser¬ne.

Udbud af valgfag:
Valgfagene tilbydes i henhold til folkesko¬le¬loven.
Elever i 8. klasse skal fra skoleåret 202/2021 til eksamen i valgt valgfag.

Understøttende undervisning:
Firhøjskolen har siden skolereformen i 2014 tilbudt understøttende undervisning på alle klassetrin.
Den understøttende undervisning dækkes primært af klassernes lærere/pædagog og indeholder både lektiehjælp, bevægelses aktiviteter, og mulighed for faglig fordybelse.
Skolebestyrelsen beslutter hvert år hvordan den understøttende undervisning tilrettelægges bedst, efter ovenstående principper.
Nuværende praksis: Ansøgning sendes til kommunen om at understøttende undervisning konverseres til tolærerordning.

Den åbne skole:
En del af undervisningen er ikke fag-faglig, men vi flytter ud af skolen. Det kan være alt fra samarbejde med virksomheder, idrætsforeninger, kulturarrangementer mv. Ligeledes er gæstelærere, der underviser en del af konceptet for den åbne skole på Firhøjskolen. Skolen har i den forbindelse udarbejdet en ”hvidbog” med inspiration til åben skoleundervisning. Fra skoleåret start planlægger skolens personale åben skoleundervisning, og kontakter samarbejdspartnere.

Holdundervisning:
Klassen er omdrejningspunkt for elevens faglige og sociale udvikling. Der er mulighed for holddeling for at styrke læring og trivsel.
Holddeling kan kun finde sted i under halvdelen af elevens undervisningstid. Der er mulighed for holddeling gennem skoleåret, når det giver mening.
Holddeling i de praktiske musiske fag, kan planlægges som helårlige, hvis det er på baggrund af et højt elevtal i en klasse.

Supplerende undervisning:
Der gives supplerende undervisning til elever der har brug for mindre en 9 undervisningstimer ugentligt. Læsehuset anvendes primært til supplerende undervisning. Skolens personale vurderer udfra test mv. behov for supplerende undervisning.

Fordybelsesuge/fagdage/anderledes dage:
Fordybelsesuge:
I løbet af skoleåret afholder skolen en fordybelsesuge. I fordybelsesugen arbejder eleverne med et overordnet emne. Oftest arbejdes der tværfagligt, og måske på tværs af klasser.

Fagdage:
I løbet af skoleåret afholder skolen fagdage hvor der er fokus på et bestemt fag og tid til fordybelse i et område af faget. Vi afholder fagdage i dansk, matematik, naturfag eller engelsk. Ofte vil der på fagdagene, være klasser der bliver undervist af gæstelærere.

Anderledes dage:
Ved særlige lejligheder og højtider har skolen ”anderledes dag”. Dagene kan være: skolernes motionsdag, trivselsdag, sidste dag før sommerferie, sidste dag før juleferien.
Dagene er med til at styrke relationerne mellem eleverne og fællesskabet på skolen.

Terminsprøver:
• Terminsprøver afholdes i i 8. og 9. klasse.
• Eleverne orienteres om gældende regler for afsluttende prøver inden terminsprøverne.
• Terminsprøver planlægges af skolens lærere og ledelse.
• Firhøjskolen følger de udmeldte regler fra undervisningsministeriet.

Mundtlige træningsprøver for 8. klasse:
• Der er mulighed for mundtlige træningsprøver, som afholdes i den sidste uge af skoleåret.
• Faglæreren er ansvarlig for afviklingen af prøven.

Standpunktsmeddelelser i 8.-9. klasse:
• Elever i 8. og 9. klasse modtager standpunktskarakter 3 gange pr. år. Der kan påføres bemærkninger om arbejdsindsats og standpunkter i de prøveløse fag.
• Firhøjskolen følger de udmeldte regler fra Undervisningsministeriet.

Elevsamtaler:
• Der afholdes elevsamtale mindst en gang om året.
• Elevsamtalerne foregår med klasselærer/en repræsentant fra klasseteam i bh. kl.- 9. kl.
• Klasselærer er ansvarlig for, at der ved behov følges op efter samtalen til relevante lærere.

Evaluering:
• For at eleven opnår en større forståelse af egen læring.
• For at eleven opnår de bedste muligheder for en fortsat konstruktiv udvikling fagligt og socialt.

Skole/hjemsamtaler:
• Der afholdes skole/hjemsamtaler 2 gange om året. Skole/hjemsamtalen skal indeholde dialog om barnets faglige og sociale trivsel.
• Minimum dansk og matematiklærer deltager.
• Ved den ene skole/hjem-samtale tages der udgangspunkt i elevplanen.
• I bh.kl. - 3. klasse sidder klasseteamet og evt. pædagog sammen til samtalen.
• Fra 4. - 8. klasse får forældre og elever feedback fra udvalgte faglærere
• I 9. klasse afholdes der et forældremøde, når prøvefag udmeldes.

Testplaner:
• Nationale test gennemføres i henhold til undervisningsministeriets udmeldte testplan. www.testogprøver.dk
• Firhøjskolen tager test i henhold til Kalundborg kommunes testplan
• Der testes ligeledes løbende i diverse undervisningsforløb.
• Firhøjskolen deltager årligt i den National trivselsundersøgelse fra DCUM

Revideret i skolebestyrelsen december 2019