Princip for kørsel med elever på Firhøjskolen

Princip for kørsel med skolebørn er udarbejdet, for at skolen får mulighed for at transportere elever og deltage i åben skolearrangementer, stævner, ekskursioner mv.

Ved elevens indskrivning i skolen/skolestart giver forældrene tilladelse via Aula til at eleven må køre med ansatte/forældre, private busser og offentlige transportmidler i forbindelse med ekskursioner el.lign. i skole og SFO.

Ønskes det at ændre i kørselstilladelsen, kan den trækkes tilbage i Aula.

Ved planlagte ture i skolen/SFO orienteres forældrene, om den pågældende tur mindst 2 dage før. Det er forældrenes ansvar, at eleven har godkendt sikkerhedsudstyr med til eget brug ved kørsel i privatbiler. Møder eleven op uden godkendt sikkerhedsudstyr, kan eleven ikke deltage i arrangement og må blive tilbage på skolen under opsyn.

Registreres det, at en chauffør er påvirket, er det den pågældende lærer/pædagogs/forældres pligt at afvise chaufføren. Kan der ikke findes en afløser, aflyses den planlagte tur.

Al kørsel med elever skal forgå efter færdselslovens gældende regler

Børn under 135 cm skal anvende særligt godkendt sikkerhedsudstyr, tilpasset barnets højde og vægt (færdselslovens § 80a).
Ved skolens kontor er der opsat en målepind, som kan anvendes til at måle elevernes højde med.
Skolen er indehaver af få selepuder, som kan anvendes ved kørsel uden forudgående information til forældrene f.eks. i forbindelse med pludselig opstået mulighed for at køre til havn/strand, i forbindelse med sygdom, tilskadekomst el.lign.

Ved transport med private busser, vil der som hovedregel bestilles busser, som er udstyret med sikkerhedsseler til alle elever. Det er personalets ansvar at alle elever er fastspændt under kørslen. Nægter en elev at spænde sig fast, må eleven blive tilbage på skolen under opsyn.

Ved kørsel med offentligt transportmiddel, anvendes det sikkerhedsudstyr som er til rådighed i det pågældende transportmiddel.