Antimobbepolitik på Firhøjskolen

Nultolerance overfor mobning
Mobning accepteres ikke på Firhøjskolen. En ”mobbefri” skole er et fælles ansvar og opnås kun ved at elever, forældre, lærer/pædagoger og ledelse tager ansvar. Opleves der mobning skal det altid afstedføre en handling. Vi opfordrer til, at man tager en dialog om mistrivsel og mobning hurtigst muligt, så situationen kan tages i opløbet og kan løses i fællesskab.

På skolen er der uddannet AKT (adfærd, kontakt og trivsel) fagligt personale og en ressourcepædagog, som er trænet i konflikthåndtering. I særlige tilfælde kan SSP korps (et korps hvor skole, socialforvaltning og politi samarbejder) tilkaldes.

Forklaring på hvad mobning er:
Definitionen er hentet fra Dansk Center for undervisning.
En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer. Mobning kan også være en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er tvunget til at være.

Forskel på mobning, konflikter og drillerier:
Der er en gradvis overgang fra drilleri og konflikter til egentlig mobning, og det viser sig i
praksis, at mobning ofte kan starte som grovere drillerier.

Drilleri:
Almindeligt drilleri er ofte af spontan karakter og kærligt ment. Drilleri er ifølge Nudansk
Ordbog: ` bevidst at lave sjov med eller genere nogen, fordi man selv synes, at det er sjovt´.
Men det er ikke sikkert at dén drilleriet går ud over, synes det er sjovt. For nogle børn betyder drilleri ikke så meget, mens andre bliver meget kede af det.

Konflikter:
Konflikter opstår, når personer eller grupper er uenige, og blandt børn udvikler konflikter sig tit fra verbale til korporlige handlinger. Det er vigtigt at understrege, at der (ifølge Olweus - forsker i mobning) ikke er tale om mobning, når to fysisk eller psykisk lige stærke personer er involveret i en konflikt eller er oppe at slås. Mobning derimod er et overgreb, hvor der er tale om asymmetri i magtforholdet mellem de involverede, og hvor overgrebet foregår over længere tid.

Negative handlinger kan f.eks. være:
Direkte fysisk vold f.eks. skub, slag, spark etc.
Handlinger ledsaget af trusler og hån samt det at sige ubehagelige og lede ting.
Handlinger uden ord ved brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller ved ikke at efterkomme en persons ønsker for at irritere eller håne.
Negative handlinger kan også udtrykkes mere indirekte gennem isolering, udelukkelse fra
gruppen, sms`er, via de sociale medier, mails mv.

Når mobning er en realitet – Handleplan:
Skolen er, ved konkrete tilfælde af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning, forpligtet til, hurtigst muligt og inden 10 arbejdsdage fra mobningen er videregivet til ledelsen, at iværksætte en handleplan.

Målet for handleplanen er at genoprette/oprette en sund klassekultur og god trivsel. Vi agerer fleksibelt alt efter, hvilke situationer og positioneringsmønstre, der konkret viser sig i den pågældende gruppe/klasse:

• Teamet mødes. Lærere/pædagoger taler med sit team og kontakter skolens ledelse.
  • Team og ledelse mødes. Lærere/pædagoger medbringer dokumentation f.eks. i form af udpluk/referater fra individuelle samtaler med børnene/ de unge og et forslag til en handleplan.
  • Ved digital mobning kan det være en mulighed at få eleven til at vise dig sms’er/opslag/skærmudklip
  • Skoleledelsen forestår kontakt til relevante interne og eksterne samarbejdspartnere og sikrer, at der foretages de nødvendige vurderinger af undervisningsmiljøet og klassens trivsel. Trivselsfremmende pædagogiske tiltag iværksættes.
  • Skoleledelsen indkalder til samtale(r) med elev(er) og forældre, samt relevante fagpersoner præsenteres for handleplanen, som omfatter status, mål, tiltag og tegn.
  • Opfølgende mødedato aftales med de relevante parter. Der aftales løbende kommunikation mellem skole og hjem imellem handleplan og det opfølgende møde.
  • Samtaler afholdes. Skolen afholder uafhængige samtaler med de kendte involverede.
  • Vi gør klart, at det er handlingerne, som er uacceptable og problematiske, ikke personen.
  • Opfølgende møde, hvor handleplanens mål og evaluering drøftes og vurderes med henblik på en justering og forlængelse af handleplanen.

Forældrenes rolle i forløbet:

• Vi forventer, at forældre taler med deres barn om situationen, herunder om ansvar og omsorg.
  • Vi forventer, forældre indtager en åben og neutral tilgang og viser respekt for alle børn.

Efter senest ti dage udarbejdes en skriftlig handleplan. Med ’handlingsplan’ tænkes på et dokument, som kort ridser op, hvordan den givne problemstilling med det psykiske undervisningsmiljø tænkes løst.

Vi henviser til: http://dcum.dk/media/2156/dcumskabelonhandlingsplanmobning.pdf